LETTERATURA INGLESE III BIS

Attività formativa integrata
Codice dell'attività formativa: 
13156

Scheda dell'insegnamento

Per studenti immatricolati al 1° anno a.a.: 
2017/2018
Insegnamento (nome in italiano): 
LETTERATURA INGLESE III BIS
Insegnamento (nome in inglese): 
LETTERATURA INGLESE III BIS
Tipo di insegnamento: 
Opzionale
Anno di corso: 
3
Anno accademico di offerta: 
2019/2020
Crediti: 
10

Altre informazioni sull'insegnamento

Modalità di erogazione: 
Didattica Convenzionale
Lingua: 
Italiano
Ciclo: 
Secondo Semestre
Obbligo di frequenza: 
No
Ore di attività frontale: 
60
Materiali didattici: 
Prerequisiti

Buona conoscenza della lingua inglese; superamento dell’esame di Lingua Inglese II e Letteratura inglese o angloamericana o postcoloniale II.

Obiettivi formativi

Fornire conoscenze e competenze indispensabili per lo studio della letteratura e della cultura britannica, così come dei relativi approcci critici, in coerenza con quanto stabilito per il settore L-LIN/10 e per il corso di studio triennale in Lingue e letterature straniere moderne.

Al termine del corso lo studente:
Darà prova di conoscere le principali nozioni e teorie filosofiche del Romanticismo inglese in relazione al loro contesto storico culturale
Avrà acquisito familiarità con gli aspetti formali, tematici e retorici dei testi esaminati
Avrà acquisito consapevolezza dei diversi modi di interpretare e leggere i testi criticamente
Avrà affinato la sua sensibilità verso le potenzialità espressive della lingua inglese.

Gli studenti sono tenuti a dimostrare una buona conoscenza del contesto STORICO POLITICO SOCIALE e LETTERARIO del periodo in esame (tardo diciottesimo secolo e prima metà del diciannovesimo).

Contenuti dell'insegnamento

"Il Romanticismo inglese: storia e mito".

Il corso consiste in due moduli dedicati, rispettivamente, alle coordinate storico-ideologiche e alla poesia del periodo letterario preromantico e romantico inglese (fine del diciottesimo e prima metà del diciannovesimo secolo)

Per il modulo A (Prof.ssa Ravizza), le informazioni saranno integrate con diversa tempistica.

Il modulo B (Prof.ssa Guidotti) propone l’analisi testuale e critica della poesia e della poetica di William Blake, Samuel Taylor Coleridge, William Wordsworth, P.B. Shelley, John Keats ed Elizabeth Barrett Browning. ATTENZIONE: L’esame RICHIEDE UNA CONOSCENZA MOLTO ATTENTA E RAVVICINATA DELLE POESIE. Notizie generiche di carattere biografico sugli autori NON SONO SUFFICIENTI. In particolare, è necessario che in preparazione all’esame gli studenti acquisiscano i rudimenti di PROSODIA e METRICA e che sappiano discutere i rapporti tra poesia e poetica. Infine, è richiesta la memorizzazione in inglese di almeno una strofa scelta da una delle poesie sotto indicate.

Testi di riferimento

MODULI A e B:

Paul Poplawski (a cura di), English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2^ edizione, pp. 274-363 (The Romantic Period, 1780-1832)

MODULO A
Per il modulo A (Prof.ssa Ravizza), le informazioni saranno integrate con diversa tempistica.

MODULO B

John Lennard, The Poetry Handbook, Oxford University Press, Oxford, 2Rev edition 2006 (capitoli 1, 2, 4, 5 e 6).

Stephen Greenblatt (a cura di), The Norton Anthology of English Literature: Volume D The Romantic Period, 10^ edizione, W. W. Norton & Company, New York-London, 2018:
- Balladry and Ballad Revivals (pp. 31-32) – Lord Randall (p. 32)
- WILLIAM BLAKE (pp. 122-125) - Songs of Innocence: Introduction (pp. 127-128), The Lamb (p. 129); Songs of Experience: Introduction (pp. 134-135), The Tyger (pp. 139-140); The Marriage of Heaven and Hell (pp. 158-169)
- WILLIAM WORDSWORTH (pp. 280-282) - Strange fits of passion (pp. 315-316); She dwelt among the untrodden ways (p. 316); A slumber did my spirit seal (318); I travelled among unknown men (318)
- SAMUEL TAYLOR COLERIDGE (pp. 441-444) - The Rime of the Ancient Mariner (pp. 448-464); Frost at Midnight (pp. 482-484)
- PERCY BYSSHE SHELLEY (763-766) - Ode to the West Wind (pp. 806-808)
- JOHN KEATS (pp. 950-952) - Ode to a Nightingale (pp. 977-979); To Autumn (p. 1000).
La Norton Anthology of English Literature è disponibile anche nel formato di ebook interattivo. Va bene anche un’edizione precedente

ELIZABETH BARRETT BROWNING, On A Portrait Of Wordsworth ; The Runaway Slave at Pilgrim’s Point (liberamente accessibili, il link sarà pubblicato sul sito web all’inizio del corso)

JOHN KEATS, Selections from Letters (liberamente accessibile, il link sarà pubblicato sul sito web all’inizio del corso)

TESTI DI CONSULTAZIONE FACOLTATIVA:

Nicholas Roe (a cura di), Romanticism: an Oxford Guide, Oxford University Press, Oxford - New York 2005.

Stuart Curran, The Cambridge Companion to British Romanticism, Cambridge University Press, Cambridge, 1993.

Metodi didattici

Lezioni frontali, analisi di brani filmici, uso di diapositive PowerPoint. Gli studenti saranno sollecitati a partecipare attivamente.

Modalità verifica profitto e valutazione

Per sostenere l’esame gli studenti devono necessariamente aver superato quello di Lingua inglese II e Letteratura inglese o angloamericana o postcoloniale II.
Il programma ha validità di due anni.

Nella verifica del profitto (orale o scritto) si accerteranno:
1. il possesso delle conoscenze storico-letterarie richieste;
2. le capacità di lettura e traduzione dall'inglese in italiano dei testi assegnati;
3. la capacità di elaborare in italiano corretto, e con opportuni riferimenti ai testi discussi, una argomentazione critica sulle tematiche trattate durante il corso.

L’esame si svolge SOLTANTO IN FORMA SCRITTA per i primi due appelli dopo la conclusione delle lezioni (maggio e giugno). Gli studenti che sostengono l'esame in data successiva saranno esaminati in forma orale.
L’esame comprende tre domande per ogni modulo, inclusa una traduzione. Il voto finale è dato dalla media delle valutazioni dei due moduli, che si svolgono nello stesso appello.

Altre informazioni

Al termine del corso il materiale didattico distribuito e presentato a lezione sarà reso disponibile in bacheca. Si ricorda che serve solo a titolo orientativo e del tutto generale. Non è assolutamente sufficiente alla preparazione dell'esame.

Gli studenti Erasmus possono rivolgersi alle Proff. Guidotti e Ravizza durante gli orari di ricevimento o via email per ulteriori informazioni, ove necessario.

Prerequisites

A good knowledge of English; successful completion of the exams of English Language II and either English, or Anglo-American or Postcolonial literature II.

Educational goals

Provide knowledge and skills essential for studying British literature and culture, as well as related critical approaches, consistent with the guidelines of the scientific sector L-LIN/10 and with the aims of the bachelor’s degree in Modern foreign languages and literatures.

At the end of the course, students:
Will demonstrate knowledge of the main philosophical concepts and theories of English Romanticism with reference to the historical and cultural context
Will have acquired familiarity with the formal, thematic and rhetorical features of each text
Will have developed an enhanced awareness of various reading approaches to each text
Will have refined their sensitivity to the expressive potential of the English language.

Students are expected to show a firm knowledge of the HISTORICAL, POLITICAL, SOCIAL and LITERARY context for the period under discussion (late 18th and early 19th centuries).

Course content

"English Romanticism: history and myth".

The course consists of two modules which address, respectively, the historical and ideological background, and a selection of poetry from the literary period of English literature known as pre-Romanticism and Romanticism (late 18th and early 19th centuries).

As regards Module A (Prof. Ravizza) details will be provided later on.

Module B (Prof. Guidotti) is devoted to a textual and critical analysis of the poetry and of the poetics of William Blake, Samuel Taylor Coleridge, William Wordsworth, P.B. Shelley, John Keats and Elizabeth Barrett Browning. NOTE: The exam REQUIRES A THOROUGH AND COMPLETE KNOWLEDGE OF THE POEMS. A general knowledge of the authors' biographies IS NOT SUFFICIENT. In particular, in preparation for the exam the students must acquire the rudiments of PROSODY and POETIC METRE. They must be able to discuss the relationship between poetry and poetics. Finally, they are required to memorize at least one stanza in English from one of the below mentioned poems.

Textbooks and reading lists

A and B MODULES:

Paul Poplawski ed., English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2nd edition, pp. 274-363 (The Romantic Period, 1780-1832)

A MODULE

As regards Module A (Prof. Ravizza) details will be provided later on.

B MODULE

John Lennard, The Poetry Handbook, Oxford University Press, Oxford, 2Rev edition 2006 (Chapters 1, 2, 4, 5 e 6).

Stephen Greenblatt ed., The Norton Anthology of English Literature: Volume D The Romantic Period, 10th edition, W. W. Norton & Company, New York-London, 2018:
- Balladry and Ballad Revivals (pp. 31-32) – Lord Randall (p. 32)
- WILLIAM BLAKE (pp. 122-125) - Songs of Innocence: Introduction (pp. 127-128), The Lamb (p. 129); Songs of Experience: Introduction (pp. 134-135), The Tyger (pp. 139-140); The Marriage of Heaven and Hell (pp. 158-169)
- WILLIAM WORDSWORTH (pp. 280-282) - Strange fits of passion (pp. 315-316); She dwelt among the untrodden ways (p. 316); A slumber did my spirit seal (318); I travelled among unknown men (318)
- SAMUEL TAYLOR COLERIDGE (pp. 441-444) - The Rime of the Ancient Mariner (pp. 448-464); Frost at Midnight (pp. 482-484)
- PERCY BYSSHE SHELLEY (763-766) - Ode to the West Wind (pp. 806-808)
- JOHN KEATS (p. 950-952) - Ode to a Nightingale (pp. 977-979); To Autumn (p. 1000).
The Norton Anthology of English Literature is also available as an interctive ebook. Any previous edition can be used.

ELIZABETH BARRETT BROWNING, On A Portrait Of Wordsworth; The Runaway Slave at Pilgrim’s Point (freely accessible, the link will be posted on the website at the beginning of the course)

JOHN KEATS, Selections from Letters (freely accessible, the link will be posted on the website at the beginning of the course)

SUGGESTED READINGS:

Nicholas Roe ed., Romanticism: an Oxford Guide, Oxford University Press, Oxford - New York 2005.

Stuart Curran, The Cambridge Companion to British Romanticism, Cambridge University Press, Cambridge, 1993.

Teaching methods

Lectures, film clips analysis, use of PowerPoint slides. Students will be asked to actively participate.

Assessment and Evaluation

In order to take the exam students must have successfully completed English language II and either English, or Anglo-American or Postcolonial literature II.
The program is valid for two years.

Required skills for the oral or written exam:
1. students must show adequate knowledge of the literary and cultural contexts for the issues discussed in the course;
2. students are expected to read all the texts in English and should be able to translate them into Italian;
3. students must be able to discuss texts critically with reference to the issues addressed in the course.

Students will be assessed ONLY VIA A WRITTEN EXAM for the first two exam sessions held after the end of the course (in May and June). Students taking the exam after that date will be examined orally.
The exam comprises three questions for each module, including a translation. The final mark is the average of the two modules’ evaluations, which take place within the same session.

Further information

Class handouts and slides will be made available online at the end of the course. Students are reminded that they are provided only as general guidelines. They are by no means sufficient for preparing the exam.

Erasmus students may contact Prof. Guidotti and Prof. Ravizza either during office hours or via email for further information, if necessary.