LETTERATURA INGLESE III C

Modulo Generico
Codice dell'attività formativa: 
13156-MOD1

Scheda dell'insegnamento

Per studenti immatricolati al 1° anno a.a.: 
2017/2018
Insegnamento (nome in italiano): 
LETTERATURA INGLESE III C
Tipo di attività formativa: 
Attività formativa Caratterizzante
Tipo di insegnamento: 
Opzionale
Settore disciplinare: 
LETTERATURA INGLESE (L-LIN/10)
Anno di corso: 
3
Anno accademico di offerta: 
2019/2020
Crediti: 
5
Responsabile della didattica: 
Mutuazioni
  • Corso di studi in LINGUE E LETTERATURE STRANIERE MODERNE - Percorso formativo in LINGUISTICO-LETTERARIO

Altre informazioni sull'insegnamento

Modalità di erogazione: 
Didattica Convenzionale
Lingua: 
Italiano
Ciclo: 
Secondo Semestre
Obbligo di frequenza: 
No
Ore di attività frontale: 
30
Ore di studio individuale: 
95
Ambito: 
Letterature straniere
Materiali didattici: 
Prerequisiti

Buona conoscenza della lingua inglese; superamento dell’esame di Lingua Inglese II e Letteratura inglese o angloamericana o postcoloniale II.

Obiettivi formativi

Fornire conoscenze e competenze indispensabili per lo studio della letteratura e della cultura britannica, così come dei relativi approcci critici, in coerenza con quanto stabilito per il settore L-LIN/10 e per il corso di studio triennale in Lingue e letterature straniere moderne.

Al termine del corso lo studente:
- Darà prova di conoscere le principali nozioni e teorie filosofiche del Romanticismo inglese in relazione al loro contesto storico culturale
- Avrà acquisito familiarità con gli aspetti formali, tematici e retorici dei testi esaminati
- Avrà acquisito consapevolezza dei diversi modi di interpretare e leggere i testi criticamente
- Avrà affinato la sua sensibilità verso le potenzialità espressive della lingua inglese.

Gli studenti sono tenuti a dimostrare una buona conoscenza del contesto STORICO POLITICO SOCIALE e LETTERARIO del periodo in esame (tardo diciottesimo secolo e prima metà del diciannovesimo).

Contenuti dell'insegnamento

Il Romanticismo inglese: storia e mito

Il corso consiste in due moduli dedicati, rispettivamente, alle coordinate storico-ideologiche e alla poesia del periodo letterario preromantico e romantico inglese (fine del diciottesimo e prima metà del diciannovesimo secolo)

Nel modulo C (Prof.ssa Ravizza) verranno acquisiti nozioni e concetti filosofici del Romanticismo tramite l'illustrazione di forme, discorsi e innovazioni delle poetiche romantiche inglesi, in relazione al loro contesto storico culturale. Si svilupperanno in particolare le tematiche seguenti: Il contesto storico-sociale: (dalla rivoluzione industriale alle riforme), le dottrine politiche, problemi filosofici e definizioni generali di "Romanticismo", il ruolo dello scrittore e del lettore, i generi letterari, la modalità simbolica, “fancy”/ “imagination”, “sensibility”, genio e talento, soggettività romantica, il frammentarismo e l'incompiutezza, ironia romantica, il sublime, il pittoresco, le arti visive.

Testi di riferimento

- Paul Poplawski (a cura di), English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2^ edizione, pp. 274-363 (The Romantic Period, 1780-1832)
(90 pagine)

- Joel Faflak e Julia M. Wright (a cura di), A Handbook of Romanticism Studies, Wiley-Blackwell, Malden: MA (U.S.A.) Oxford (UK), 2016 (il testo è disponibile anche online presso i servizi bibliotecari dell’Università di Bergamo). Nell’ordine seguente, solo i capitoli 15 (“Nation and Empire”, 259-276), 13 (“Historiography”, 227-244), 19 (“Philosophy”, 327-338), 23 (“Psychology”, 391- 408), 1 (“Imagination”, 19-36), 3 (“Sublime”, 55-68), 8 (“Poetics”, 143-158), Totale: circa 110 pagine.

- Stephen Greenblatt (a cura di), The Norton Anthology of English Literature: Volume D The Romantic Period, 10^ edizione, W. W. Norton & Company, New York-London, 2018:

INTRODUCTION (3-27).

THE REVOLUTION CONTROVERSY AND THE SPIRIT OF THE AGE (solo 193-208)

WILLIAM BLAKE: “The Little Black Boy” (130); “The Chimney Sweeper” (137); “London” (141).

WILLIAM WORDSWORTH: “Preface to Lyrical Ballads (1802)” (303-315); “From The Prelude” (360-406; i brani discussi in classe verranno indicati nelle slide) I Wandered Lonely as a Cloud (345)

SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: “From Biographia Literaria” (493-504); “From Lectures on Shakespeare (504-507); “From The Statesman Manual” (507-510); “From Specimens of the Table Talk of Samuel Taylor Coleridge” (510-513); “Kubla Khan” (464-466).

PERCY BHYSSE SHELLEY: “Ozymandias” (790-91); “From A Defence of Poetry (871-883).

JOHN KEATS: “Ode on a Grecian Urn” (979-980).

EDMUND BURKE. From “A Philosophical Enquiry” (totale 3-4 pag. liberamente accessibile, il link sarà pubblicato sul sito web all’inizio del corso)

LETTURE CONSIGLIATE

Nicholas Roe ed., Romanticism: an Oxford Guide, Oxford University Press, Oxford - New York 2005.

Stuart Curran, The Cambridge Companion to British Romanticism, Cambridge University Press, Cambridge, 1993.

Metodi didattici

Lezioni frontali, analisi di brani filmici, uso di diapositive PowerPoint. Gli studenti saranno sollecitati a partecipare attivamente.

Modalità verifica profitto e valutazione

Per sostenere l’esame gli studenti devono necessariamente aver superato quello di Lingua inglese II e Letteratura inglese o angloamericana o postcoloniale II.
Il programma ha validità di due anni.

Nella verifica del profitto (orale o scritto) si accerteranno:
1. il possesso delle conoscenze storico-letterarie richieste;
2. le capacità di lettura e traduzione dall'inglese in italiano dei testi assegnati;
3. la capacità di elaborare in italiano corretto, e con opportuni riferimenti ai testi discussi, una argomentazione critica sulle tematiche trattate durante il corso.

L’esame si svolge SOLTANTO IN FORMA SCRITTA per i primi tre appelli dopo la conclusione delle lezioni (maggio e giugno). Gli studenti che sostengono l'esame in data successiva saranno esaminati in forma orale.
L’esame comprende tre domande, inclusa una traduzione.

Altre informazioni

Al termine del corso il materiale didattico distribuito e presentato a lezione sarà reso disponibile in bacheca. Si ricorda che serve solo a titolo orientativo e del tutto generale. Non è assolutamente sufficiente alla preparazione dell'esame.

Gli studenti Erasmus possono rivolgersi alle Proff. Guidotti e Ravizza durante gli orari di ricevimento o via email per ulteriori informazioni, ove necessario.

Prerequisites

A good knowledge of English; successful completion of the exams of English Language II and either English, or Anglo-American or Postcolonial literature I.

Educational goals

Provide knowledge and skills essential for studying British literature and culture, as well as related critical approaches, consistent with the guidelines of the scientific sector L-LIN/10 and with the aims of the bachelor’s degree in Modern Foreign Languages and Literatures.

At the end of the course, students:
- Will demonstrate knowledge of the main philosophical concepts and theories of English Romanticism with reference to the historical and cultural context
- Will have acquired familiarity with the formal, thematic and rhetorical features of each text
- Will have developed an enhanced awareness of various reading approaches to each text
- Will have refined their sensitivity to the expressive potential of the English language.

Students are expected to show a firm knowledge of the HISTORICAL, POLITICAL, SOCIAL and LITERARY context for the period under discussion (late 18th and early 19th centuries).

Course content

English Romanticism: history and myth

The course consists of two modules which address, respectively, the historical and ideological background, and a selection of poetry from the literary period of English literature known as pre-Romanticism and Romanticism (late 18th and early 19th centuries).

In Module C (Prof. Ravizza) the philosophical ideas and concepts of Romanticism will be acquired through the illustration of the forms, speeches and innovations of British Romantic poetry, in relation to their historical and cultural context. The course will develop the following topics: historical context (from the Industrial Revolution to the Reforms), philosophical problems and general definitions of "Romanticism", political doctrines, the role of the writer and of the reader, Fancy / Imagination, Sensibility, Talent and Genius, Romantic subjectivity, the symbolic mode, irony, fragmentation and incompleteness, the Sublime, the picturesque, visual culture.

Textbooks and reading lists

- Paul Poplawski (ed.), English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2nd edition, pp. 274-363 (The Romantic Period, 1780-1832)
(90 pages)

- Joel Faflak e Julia M. Wright (eds.), A Handbook of Romanticism Studies, Wiley-Blackwell, Malden: MA (U.S.A.) Oxford (UK), 2016 (the textbook is also available online at the Bergamo University Library). In the following order, only the chapters 15 (“Nation and Empire”, 259-276), 13 (“Historiography”, 227-244), 19 (“Philosophy”, 327-338), 23 (“Psychology”, 391- 408), 1 (“Imagination”, 19-36), 3 (“Sublime”, 55-68), 8 (“Poetics”, 143-158), Total: approx. 110 pagine.

- Stephen Greenblatt (ed), The Norton Anthology of English Literature: Volume D The Romantic Period, 10th edition, W. W. Norton & Company, New York-London, 2018:

INTRODUCTION (3-27).

THE REVOLUTION CONTROVERSY AND THE SPIRIT OF THE AGE (only 193-208)

WILLIAM BLAKE: “The Little Black Boy” (130); “The Chimney Sweeper” (137); “London” (141).

WILLIAM WORDSWORTH: “Preface to Lyrical Ballads (1802)” (303-315); “From The Prelude” (360-40; the passages analysed in class will be indicated in the course slides) I Wandered Lonely as a Cloud (345)

SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: “From Biographia Literaria” (493-504); “From Lectures on Shakespeare (504-507); “From The Statesman Manual” (507-510); “From Specimens of the Table Talk of Samuel Taylor Coleridge” (510-513); “Kubla Khan” (464-466).

PERCY BHYSSE SHELLEY: “Ozymandias” (790-91); “From A Defence of Poetry (871-883).

JOHN KEATS: “Ode on a Grecian Urn” (979-980).

EDMUND BURKE. From “A Philosophical Enquiry” (3-4 pages. Accessible online; only the passages analysed in class and explicitly indicated in the course slides)

SUGGESTED READINGS:

Nicholas Roe ed., Romanticism: an Oxford Guide, Oxford University Press, Oxford - New York 2005.

Stuart Curran, The Cambridge Companion to British Romanticism, Cambridge University Press, Cambridge, 1993.

Teaching methods

Lectures, film clips analysis, use of PowerPoint slides. Students will be asked to actively participate.

Assessment and Evaluation

In order to take the exam students must have successfully completed English language II and either English, or Anglo-American or Postcolonial literature II.
The program is valid for two years.

Required skills for the oral or written exam:
1. students must show adequate knowledge of the literary and cultural contexts for the issues discussed in the course;
2. students are expected to read all the texts in English and should be able to translate them into Italian;
3. students must be able to discuss texts critically with reference to the issues addressed in the course.

Students will be assessed ONLY VIA A WRITTEN EXAM for the first three exam sessions held after the end of the course (in May and June). Students taking the exam after that date will be examined orally.
The exam comprises three questions. including a translation.

Further information

Class handouts and slides will be made available online at the end of the course. Students are reminded that they are provided only as general guidelines. They are by no means sufficient for preparing the exam.

Erasmus students may contact Prof. Guidotti and Prof. Ravizza either during office hours or via email for further information, if necessary.