LETTERATURA ANGLOAMERICANA LM I A

Modulo Generico
Codice dell'attività formativa: 
57049-MOD1

Scheda dell'insegnamento

Per studenti immatricolati al 1° anno a.a.: 
2018/2019
Insegnamento (nome in italiano): 
LETTERATURA ANGLOAMERICANA LM I A
Insegnamento (nome in inglese): 
Anglo-American Literature LM I A
Tipo di attività formativa: 
Attività formativa Caratterizzante
Tipo di insegnamento: 
Opzionale
Settore disciplinare: 
LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE (L-LIN/11)
Anno di corso: 
1
Anno accademico di offerta: 
2018/2019
Crediti: 
5
Responsabile della didattica: 
Mutuazioni

Altre informazioni sull'insegnamento

Ciclo: 
Primo Semestre
Obbligo di frequenza: 
No
Ore di attività frontale: 
30
Ore di studio individuale: 
95
Ambito: 
Lingue e Letterature moderne
Materiali didattici: 
Prerequisiti

Avanzata conoscenza dell'inglese. Pieno controllo dell'italiano. Buona base di cultura e storia statunitense. P

Obiettivi formativi

Si prevede che al termine del corso lo studente abbia una conoscenza delle specificità della cultura e della letteratura degli Stati Uniti in una prospettiva transnazionale e abbia raggiunto un buon livello di conoscenza dei maggiori movimenti critici statunitensi del Novecento.

Contenuti dell'insegnamento

Il modulo A sarà dedicato alla scrittrice Pearl S. Buck e alle sue opere di maggiore successo. Tra il 1930 e il 1945 Buck pubblicò romanzi, racconti e biografie che ottennero un grande successo di critica e di pubblico. Buck, che era cresciuta in Cina in una famiglia di missionari presbiteriani, ricevette nel 1938 il Premio Nobel per la letteratura e divenne in breve tempo l'autrice americana più tradotta di sempre, finché dopo il 1950 il suo contributo artistico venne cancellato dalla storia letteraria degli Stati Uniti. A partire dalla lettura dei suoi romanzi più popolari, "The Good Earth" e "Dragon Seed", gli studenti approfondiranno alcuni dei dibattiti critici più significativi degli ultimi anni, tra cui:la contrapposizione tra cultura alta, bassa e middlebrow; l'orientalismo; il concetto di letteratura transnazionale e il cosmopolitismo.

Testi di riferimento

Gli studenti leggeranno un romanzo a scelta tra: Pearl S. Buck, The Good Earth (1931) or Pearl S. Buck, Dragon Seed (1942). Bibliografia critica obbligatoria: Jean So, R. (2010). “Fictions of Natural Democracy: Pearl Buck, The Good Earth and the Asian American Subject”. Representations, 112(1), pp. 87-111; Gennero, Valeria (2014), “Pearl S. Buck and the forgotten holocaust of the Two-Ocean War”, RIAS Review of International American Studies, Vol. 7, n. 1, pp. 105-116; Lye, Colleen “Chapter 5: One World”, pp. 204-254 in C. Lye, America's Asia: Racial Form and American Literature, 1893-1945, Princeton University Press, 2005. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.unibg.it/lib/unibg-ebooks/deta... Shaffer, R. (2016). “Feminist Novels in a "Non-Feminist" Age: Pearl S. Buck on Asian and American Women”. Journal of Transnational American Studies, 7(1). https://escholarship.org/uc/item/1r45m1dqEldridge, David, “Ch. 1: Literature and Drama” in American Culture in the 1930s, Edinburgh University Press, 2008. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.unibg.it/lib/unibg-ebooks/deta... Weik Von Mossner, Alexa, Cosmopolitan Minds: Literature, Emotion, and the Transnational imagination, Ch. 2 “Sentimental Cosmopolitanism: The Transcultural Feelings of Pearl S. Buck”, pp. 58-88; Qian Suoqiao (2005) “Pearl S. Buck/as cosmopolitan critic”, Comparative American Studies An International Journal, 3:2, 153-172, DOI: 10.1177/1477570005052525Total number of pages: 490.

Metodi didattici

Lezione frontale e discussioni seminariali in lingua inglese. Possibilità di relazioni orali (in classe) o scritte.

Modalità verifica profitto e valutazione

Il voto finale si baserà su:
1. partecipazione alla discussione in classe;
2. eventuale relazione svolta in classe (20 minuti);
3. eventuale paper svolto a casa durante il corso;
4. esame finale scritto (una domanda per ognuno dei due moduli e una breve traduzione dall'inglese all'italiano). Chi avrà svolto le attività ai punti 1, 2 e 3 (anche una sola delle 3), avrà diritto a sostenere un esame scritto semplificato.

Prerequisites

Good knowledge of English and Italian. Good knowldege of American literature. 

Educational goals

At the end of the course the students will have acquired a sound knowledge of the main aspects of the culture and literature of the United States in a transnational perspective. Students will also reach a good of knowledge of the American critical movements of the 20th century.

Course content

Module A will focus on Pearl S. Buck’s successful literary career. Between 1930 and 1945 Buck published novels, short-stories and biographies which became international bestsellers and were also praised by literary critics. Buck, who grew up in China in a missionary family, was awarded the 1938 Nobel Prize for Literature for her depiction of Chinese life and values and she rapidly became the most translated author in American Literature. Then, after 1950, critics stopped paying attention to her work and even today anthologies of American fiction tend to overlook her contribution to American literary history. A close reading of Buck’s most successful novels, The Good Earth and Dragon Seed, will enable students to become acquainted with contemporary debates on the mechanisms of canon formation, and with other key concepts of XX century American culture, such as “Orientalism”; “Highbrow/ Middlebrow/ Lowbrow”; “Transnational literature” and “Cosmopolitanism”.

Textbooks and reading lists

Primary texts: Students will read one of the following novels: Pearl S. Buck, The Good Earth (1931) or Pearl S. Buck, Dragon Seed (1942). Critical texts: Jean So, R. (2010). “Fictions of Natural Democracy: Pearl Buck, The Good Earth and the Asian American Subject”. Representations, 112(1), pp. 87-111; Gennero, Valeria (2014), “Pearl S. Buck and the forgotten holocaust of the Two-Ocean War”, RIAS Review of International American Studies, Vol. 7, n. 1, pp. 105-116; Lye, Colleen “Chapter 5: One World”, pp. 204-254 in C. Lye, America's Asia: Racial Form and American Literature, 1893-1945, Princeton University Press, 2005. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.unibg.it/lib/unibg-ebooks/deta... Shaffer, R. (2016). “Feminist Novels in a "Non-Feminist" Age: Pearl S. Buck on Asian and American Women”. Journal of Transnational American Studies, 7(1). https://escholarship.org/uc/item/1r45m1dqEldridge, David, “Ch. 1: Literature and Drama” in American Culture in the 1930s, Edinburgh University Press, 2008. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.unibg.it/lib/unibg-ebooks/deta... Weik Von Mossner, Alexa, Cosmopolitan Minds: Literature, Emotion, and the Transnational imagination, Ch. 2 “Sentimental Cosmopolitanism: The Transcultural Feelings of Pearl S. Buck”, pp. 58-88; Qian Suoqiao (2005) “Pearl S. Buck/as cosmopolitan critic”, Comparative American Studies An International Journal, 3:2, 153-172, DOI: 10.1177/1477570005052525Total number of pages: 490.

Teaching methods

Lectures and discussions in class (in English). Students can substitute part of the program with English oral presentations in class and/or papers.

Assessment and Evaluation

The final grade will be based on:
1. Participation in class;
2. Twenty-minute report in class on a topic chosen under the guidance of the instructor (optional);
3. Paper (optional);
4. Final written exam (one question for each module, one to be answered in English, one in Italian, and a short translation from English into Italian). The quality of the written language used will constitute a significant element of the overall evaluation.
Students who have done one of the activities mentioned above (1, 2 and/or 3) will take an abridged exam.