LETTERATURA INGLESE MODERNA E CONTEMPORANEA II

Attività formativa monodisciplinare
Codice dell'attività formativa: 
13101

Scheda dell'insegnamento

Per studenti immatricolati al 1° anno a.a.: 
2018/2019
Insegnamento (nome in italiano): 
LETTERATURA INGLESE MODERNA E CONTEMPORANEA II
Insegnamento (nome in inglese): 
MODERN AND CONTEMPORARY ENGLISH LITERATURE II
Tipo di attività formativa: 
Attività formativa Caratterizzante
Tipo di insegnamento: 
Opzionale
Settore disciplinare: 
LETTERATURA INGLESE (L-LIN/10)
Anno di corso: 
2
Anno accademico di offerta: 
2019/2020
Crediti: 
10
Responsabile della didattica: 
Mutuazioni

Altre informazioni sull'insegnamento

Ciclo: 
Primo Semestre
Obbligo di frequenza: 
No
Ore di attività frontale: 
60
Ore di studio individuale: 
190
Ambito: 
Letterature straniere
Materiali didattici: 
Prerequisiti

Buona conoscenza della lingua inglese; superamento dell’esame di Lingua Inglese I.

Obiettivi formativi

Fornire conoscenze e competenze indispensabili per lo studio della letteratura e della cultura britannica, così come dei relativi approcci critici, in coerenza con quanto stabilito per il settore L-LIN/10 e per il corso di studio triennale in Lingue e letterature straniere moderne.

Al termine del corso lo studente:
Darà prova di conoscere i principali generi narrativi della letteratura inglese moderna e contemporanea: romance, novel, short story.
Sarà consapevole della necessità di interpretare il genere sessuale sia storicamente che criticamente.
Avrà acquisito familiarità con gli aspetti formali, tematici e retorici dei testi esaminati.
Avrà affinato la sua sensibilità verso le potenzialità espressive della lingua inglese.

Contenuti dell'insegnamento

Dalla nascita del novel alla fantascienza: traduzioni e disseminazioni culturali

Il corso consiste in due moduli dedicati, rispettivamente, al romanzo del diciottesimo secolo (modulo A) e alla narrativa del diciannovesimo e ventesimo secolo (modulo B).

Il modulo A si sofferma sui rapporti tra il romanzo inglese moderno e il Chisciotte spagnolo. I romanzi “The Female Quixote; or, The Adventures of Arabella” di Charlotte Lennox e “Pamela; or, Virtue Rewarded” di Samuel Richardson verranno esaminati in relazione al dibattito contemporaneo sui modelli narrativi e sugli stereotipi sessuali.

Il modulo B si occupa della successiva disseminazione e ramificazione della narrativa di genere, con particolare riferimento alla fantascienza (letteratura e film). Il tardo romanzo gotico “Frankenstein; or, the Modern Prometheus”, di Mary Shelley, può essere letto come un prototipo del robot fantascientifico, poi rielaborato nei racconti “Evidence” di Isaac Asimov e “Supertoys Last All Summer Long” di Brian Aldiss. Come in precedenza, l’analisi di tutti i testi verterà sul genere, inteso sia in senso testuale che identitario.

Gli studenti sono invitati a leggere romanzi e racconti prima dell’inizio del corso.

Testi di riferimento

MODULI A e B:

Terry Eagleton, The English Novel: An Introduction, Blackwell Publishing, Oxford, 2005: What Is A Novel? (pp. 1-21)

MODULO A:

1) Charlotte Lennox, The Female Quixote; or, The Adventures of Arabella (1752), Margaret Dalziel ed., Oxford University Press, Oxford, 2008: pp. xi-xxxii (Introduction di Margaret Anne Doody); 3 (Dedication); 5-55 (Book I, chapters I-XIII); 56-65 (Book II, chapters I-III); 332-383 (Book IX, chapters I-XII).

2) Samuel Richardson, Pamela; or, Virtue Rewarded (1740), Thomas Keymer and Alice Wakely eds., Oxford University Press, Oxford, 2008: pp. vii-xxxiv (Introduction di Thomas Keymer); 3-4 (Preface by the Editor); 5-219 (Volume 1)

3) Uno dei seguenti film:
The Draughtsman's Contract (I misteri del giardino di Compton House), Peter Greenaway, GB, 1982
The Madness of King George (La pazzia di Re Giorgio), Nicholas Hytner, 1994

4) Paul Poplawski ed., English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2^ edizione, pp. 189-217 (The Restoration and Eighteenth Century, 1660-1780: Historical Overview), 228-236 (The Novel, Literary Criticism, The Enlightenment)

MODULO B:

1) Mary Shelley, Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818), second Norton Critical Edition, W.W. Norton &Company, New York, 2012: pp. 5-6 (Preface), 7-161 (Frankenstein), 165-169 (Introduction to the Third Edition), 328-344 (Sandra M. Gilbert & Susan Gubar, Mary Shelley’s Monstrous Eve, 1979). Il volume indicato riproduce il testo della PRIMA edizione del romanzo (1818).

2) Isaac Asimov, I, Robot (1950): Introduction; Evidence

3) Brian W. Aldiss, Super-Toys Last All Summer Long (1969)

4) Due dei seguenti film:
Frankenstein, James Whale, USA, 1931
Young Frankenstein (Frankenstein Junior), Mel Brooks, 1974
The Rocky Horror Picture Show, Jim Sharman, USA, 1975
Mary Shelley’s Frankenstein, Kenneth Branagh, UK/USA, 1993
A.I. Artificial Intelligence, Steven Spielberg, USA, 2001

5) Paul Poplawski ed., English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2^ edizione, pp. 274-293 (The Romantic Period, 1780-1832: Historical Overview), 321-333 (Texts and Issues: Science), 346-351 (Mary Shelley, Frankenstein or the Modern Prometheus), 541-566 (The Twentieth and Twenty-First Centuries, 1939-2015: Historical Overview)

6) Francesca Guidotti, Cyborg e dintorni. Le formule della fantascienza, Sestante, Bergamo, 2003, pp. 45-69 (Robot, androidi, replicanti, simulacri), 109-128 (Il robot secondo Isaac Asimov) e 129-135 (“Which Way to Inner Space?”). L’ultimo capitolo è utile per l’analisi del racconto di Aldiss.

TESTI DI CONSULTAZIONE FACOLTATIVA

MODULO A:

Ian Watt, The Rise of the Novel (1957), Penguin, London, 2015: 9-34 (Realism and the Novel Form), 35-59 (The Reading Public and the Rise of the Novel), 135-173 (Love and the Novel: ‘Pamela’), 174-207 (Private Experience and the Novel)

MODULO B:

Carlo Pagetti, Il senso del futuro. La Fantascienza nella letteratura americana, Mimesis, Milano, 2012

Metodi didattici

Lezioni frontali, analisi di brani filmici, uso di diapositive PowerPoint. Gli studenti saranno sollecitati a partecipare attivamente.

Modalità verifica profitto e valutazione

Per sostenere l’esame gli studenti devono necessariamente aver superato quello di Lingua inglese I.
Il programma ha validità di due anni.
L’esame si svolge SOLTANTO IN FORMA SCRITTA per tutti gli appelli tenuti nel primo anno dalla conclusione delle lezioni. Gli studenti che sostengono l'esame in data successiva saranno esaminati in forma orale.

Nella verifica del profitto (orale o scritto) si accerteranno:
1. il possesso delle conoscenze storico-letterarie richieste;
2. le capacità di lettura e traduzione dall'inglese in italiano dei testi assegnati;
3. la capacità di elaborare in italiano corretto, e con opportuni riferimenti ai testi discussi, una argomentazione critica sulle tematiche trattate durante il corso.

L'esame scritto dura 120 minuti e comprende due parti. La prima parte è costituita da un test a scelta multipla sulle fonti primarie e secondarie (6 punti). Il superamento di questo test dà accesso alla seconda parte, che consiste in una breve traduzione da uno dei testi (4 punti) e due domande aperte in cui agli studenti verrà chiesto di scrivere un breve saggio per ogni modulo (1 o 2 pagine, 10 punti a domanda). Il voto della prova scritta è visibile nella pagina personale dello studente, che è avvisato via mail dell’avvenuta pubblicazione.
L’esame orale comprende almeno due domande per ogni modulo, inclusa una traduzione. Il voto finale è dato dalla media delle valutazioni dei due moduli, che si svolgono nello stesso appello.

Altre informazioni

Gli studenti NON FREQUENTANTI devono studiare attentamente le introduzioni di Margaret Anne Doody a “The Female Quixote” e di Thomas Keymer a “Pamela”, il saggio di Sandra M. Gilbert e Susan Gubar Mary “Shelley’s Monstrous Eve” e i capitoli del volume “Cyborg e dintorni” indicati nel programma, come guida all’analisi delle opere.
È possibile leggere altre edizioni dei romanzi e dei racconti, purché corrispondenti a ciò che è specificato nel programma.

Al termine del corso il materiale didattico distribuito a lezione sarà reso disponibile in bacheca. Si ricorda che serve solo a titolo orientativo e del tutto generale. Non è assolutamente sufficiente alla preparazione dell'esame.

Gli studenti Erasmus possono rivolgersi alla Prof. Guidotti durante gli orari di ricevimento o via email per ulteriori informazioni, ove necessario.

Prerequisites

A good knowledge of English; successful completion of the exam of English Language I.

Educational goals

Provide knowledge and skills essential for studying British literature and culture, as well as related critical approaches, consistent with the guidelines of the scientific sector L-LIN/10 and with the aims of the bachelor’s degree in Modern foreign languages and literatures.

At the end of the course, students:
Will demonstrate knowledge of the main narrative genres of modern and contemporary English literature: romance, novel, short story.
Will be aware of the need to interpret gender both historically and critically,
Will have acquired familiarity with the formal, thematic and rhetorical features of the texts.
Will have refined their sensitivity to the expressive power of the English language.

Course content

From the rise of the novel to science fiction: cultural translations and disseminations
The course consists of two modules which address the 18th century novel (module A) and the 19th and 20th century fiction (module B), respectively.
Module A focuses on the relationship between the English modern novel and the Spanish Quijote. The novels “The Female Quixote; or, The Adventures of Arabella” by Charlotte Lennox, and “Pamela; or, Virtue Rewarded” by Samuel Richardson will be examined in connection with the on-going debate on narrative models and on gender stereotypes.
Module B deals with the subsequent dissemination and branching out of genre fiction, with specific reference to science fiction (literature and film). The late Gothic novel “Frankenstein; or, the Modern Prometheus”, by Mary Shelley, can be read as a prototype of the SF robot, later reworked in the short stories “Evidence” by Isaac Asimov and “Supertoys Last All Summer Long” by Brian Aldiss. The analysis of all texts will focus on both genre and gender, as before.
Students are invited to read the novels and short stories before the course commences.

Textbooks and reading lists

A and B MODULES:

Terry Eagleton, The English Novel: An Introduction, Blackwell Publishing, Oxford, 2005: What Is A Novel? (pp. 1-21)

A MODULE:

1) Charlotte Lennox, The Female Quixote; or, The Adventures of Arabella (1752), Margaret Dalziel ed., Oxford University Press, Oxford, 2008: pp. xi-xxxii (Margaret Anne Doody’s Introduction); 3 (Dedication); 5-55 (Book I, chapters I-XIII); 56-65 (Book II, chapters I-III); 332-383 (Book IX, chapters I-XII).

2) Samuel Richardson, Pamela; or, Virtue Rewarded (1740), Thomas Keymer and Alice Wakely eds., Oxford University Press, Oxford, 2008: pp. vii-xxxiv (Thomas Keymer’s Introduction); 3-4 (Preface by the Editor); 5-219 (Volume 1)

3) One of the following films:
The Draughtsman's Contract, Peter Greenaway, GB, 1982
The Madness of King George, Nicholas Hytner, 1994

4) Paul Poplawski ed., English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2nd edition, , pp. 189-217 (The Restoration and Eighteenth Century, 1660-1780: Historical Overview), 228-236 (The Novel, Literary Criticism, The Enlightenment)

B MODULE:

1) Mary Shelley, Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818), second Norton Critical Edition, W.W. Norton &Company, New York, 2012: pp. 5-6 (Preface), 7-161 (Frankenstein), 165-169 (Introduction to the Third Edition), 328-344 (Sandra M. Gilbert & Susan Gubar, Mary Shelley’s Monstrous Eve, 1979). The above mentioned book includes the text of the novel's FIRST edition (1818).

2) Isaac Asimov, I, Robot (1950): Introduction; Evidence

3) Brian W. Aldiss, Super-Toys Last All Summer Long (1969)

4) Two of the following films:
Frankenstein, James Whale, USA, 1931
Young Frankenstein, Mel Brooks, 1974
The Rocky Horror Picture Show, Jim Sharman, USA, 1975
Mary Shelley’s Frankenstein, Kenneth Branagh, UK/USA, 1993
A.I. Artificial Intelligence, Steven Spielberg, USA, 2001

5) Paul Poplawski ed., English Literature in Context: From Anglo-Saxon Runes to Postcolonial Rap, Cambridge University Press, Cambridge, 2017, 2nd edition, pp. 274-293 (The Romantic Period, 1780-1832: Historical Overview), 321-333 (Texts and Issues: Science), 346-351 (Mary Shelley, Frankenstein or the Modern Prometheus), 541-566 (The Twentieth and Twenty-First Centuries, 1939-2015: Historical Overview)

6) Francesca Guidotti, Cyborg e dintorni. Le formule della fantascienza, Sestante, Bergamo, 2003, pp. 45-69 (Robot, androidi, replicanti, simulacri), 109-128 (Il robot secondo Isaac Asimov), 129-135 (“Which Way to Inner Space?”). The last chapter is useful for the analysis of Aldiss' short story.

SUGGESTED READINGS

A MODULE:

Ian Watt, The Rise of the Novel (1957), Penguin, London, 2015: 9-34 (Realism and the Novel Form), 35-59 (The Reading Public and the Rise of the Novel), 135-173 (Love and the Novel: ‘Pamela’), 174-207 (Private Experience and the Novel)

B MODULE:

Carlo Pagetti, Il senso del futuro. La Fantascienza nella letteratura americana, Mimesis, Milano, 2012

Teaching methods

Lectures, film clips analysis, use of PowerPoint slides. Students will be asked to actively participate.

Assessment and Evaluation

In order to take the exam students must have successfully completed English Language I.
The program is valid for two years. Students will be assessed ONLY VIA A WRITTEN EXAM for all the exam sessions held during the first year after the end of the course. Students taking the exam after that date will be examined orally.

Required skills for the oral or written exam:
1. students must show adequate knowledge of the literary and cultural contexts for the issues discussed in the course;
2. students are expected to read all the texts in English and should be able to translate them into Italian;
3. students must be able to discuss texts critically with reference to the issues addressed in the course.

The written exam lasts 120 minutes and comprises two parts. The first part is a multiple-choice test on primary and secondary sources (6 points). Successful completion of this test gives access to the second part, consisting of a short translation from one of the texts (4 points) and two open questions, where students will be asked to write a brief essay for each module (1 to 2 pages long, 10 points for each question). Students will be notified via email once exam results have been posted on their webpage.
The oral exam comprises at least two questions for each module, including a translation. The final mark is the average of the two modules’ evaluations, which take place within the same session.

Further information

Non attending students must carefully study Margaret Anne Doody’s introduction to “The Female Quixote” and Thomas Keymer’s introduction to “Pamela”, as well as Sandra M. Gilbert and Susan Gubar’s essay “Mary Shelley’s Monstrous Eve” and the chapters of “Cyborg e dintorni” listed in the program, as a guide to the analysis.
It is possible to read other editions of the novels and short stories, provided that they correspond to what is in the program.

Class handouts will be made available online at the end of the course. Students are reminded that they are provided only as general guidelines. They are by no means sufficient for preparing the exam.

Erasmus students may contact Prof. Guidotti either during office hours or via email for further information, if necessary.