POLITICHE EDUCATIVE DEI PAESI ARABO-ISLAMICI DEL MEDITERRANEO

Modulo Generico
Codice dell'attività formativa: 
68071-MOD1

Scheda dell'insegnamento

Per studenti immatricolati al 1° anno a.a.: 
2019/2020
Insegnamento (nome in italiano): 
POLITICHE EDUCATIVE DEI PAESI ARABO-ISLAMICI DEL MEDITERRANEO
Insegnamento (nome in inglese): 
Educational policies of the Arab-Islamic countries of the Mediterranean
Tipo di attività formativa: 
Attività formativa Affine/Integrativa
Tipo di insegnamento: 
Obbligatoria
Settore disciplinare: 
PEDAGOGIA GENERALE E SOCIALE (M-PED/01)
Anno di corso: 
1
Anno accademico di offerta: 
2019/2020
Crediti: 
5
Responsabile della didattica: 

Altre informazioni sull'insegnamento

Modalità di erogazione: 
Didattica Convenzionale
Lingua: 
Italiano
Ciclo: 
Primo Semestre
Obbligo di frequenza: 
No
Ore di attività frontale: 
30
Ore di studio individuale: 
120
Ambito: 
Attività formative affini o integrative
Materiali didattici: 
Prerequisiti

Elementi essenziali di antropologia culturale dei paesi arabo-islamic del Mediterraneo

Obiettivi formativi

lSulla base di una precedente analisi antropologica, concepita come premessa, lo studente è in grado di comprendere le specificità delle politiche educative nazionali e delle nuove sfide educative contemporanee, con particolare attenzione ai discorsi e alle pratiche relative ai diritti umani, alle pratiche di cittadinanza, ai movimenti di protesta e alle molteplici forme di militanza e resistenza nel quotidiano. 
Al termine del corso lo studente possiede una conoscenza avanzata delle discipline pedagogiche e antropologiche che gli permettono di analizzare ed interpretare le specifiche forme culturali, sociali ed educative che caratterizzano i processi di cambiamento dei paesi arabo-islamici del Mediterraneo e che sono fattore essenziale per qualsiasi azione di eventuale cooperazione culturale, sociale, educativa. Lo studente sarà in grado di conoscere le problematiche dei diritti umani e le tematiche dei diritti culturali, così come della produzione artistica e culturale, attraverso l'analisi di casi studio nazionali e locali riferiti a specifici contesti arabo-islamici del Mediterraneo.

Contenuti dell'insegnamento

Parte fondamentale del corso è la comprensione delle politiche e delle sfide educative contemporanee in rapporto ad una lettura antropologica dei contesti nazionali, anche in relazione alla mobilità migratoria transnazionale e ai processi rivoluzionari e di rivolta. E' necessario acquisire alcune chiavi di lettura della realtà culturale e sociale e dei processi di cambiamento in atto per comprendere i nodi critici e le poste in gioco delle culture contemporanee, delle pratiche educative, delle modalità di trasmissione e di produzione del sapere, dei luoghi della formazione formali e informali, dei luoghi della produzione culturale e artistica nelle società arabo-islamiche, nonché dei luoghi che risultano essere per i giovani spazi di apprendimento diretto e indiretto di "culture del cambiamento". Saranno analizzati alcuni casi nazionali dell'area maghrebina: caso studio privilegiato sarà il Marocco. Un focus speciale sarà dedicato ai paesi al centro dei recenti processi rivoluzionari e in particolare al caso della Tunisia contemporanea. (Alcune ulteriori esemplificazioni saranno rivolte ad altri casi-studio quali Siria ed Egitto.) 

Testi di riferimento

1)Gandolfi, P. La sfida dell'educazione nel Marocco contemporaneo, Sestante, Bergamo, 2011.
2)A scelta uno dei seguenti testi:Asaf Bayat,Being Young and Muslim: New Cultural Politics in the Global South and North. (co-edited with L. Herrera) New York: Oxford University Press, 2010.
L.Herrera, Wired citizenship. Youth learning and Activism in the Middle East, Routledge, London, 2014.
3) A scelta uno dei seguenti testi: L.Herrera, C.A. Torres, Cultures of Arab schooling. Critical Ethnographies from Egypt. State University of New York Press, Ney York.2006 Bonnefoy L, Catusse M, Jeunesses arabes. Du Maroc au Yemen, loisirs, cultures et politiques, La Decouverte, Paris, 2014.
4) Gandolfi P. (2012). I giovani maghrebini scolarizzati: la forza dell'immaginazione, i luoghi del cambiamento. Pedagogikai.t, vol. 16, p. 10-15.

Metodi didattici

La didattica si svolgerà tramite lezioni frontali basate sul’ascolto di richieste di approfondimenti degli studenti, sul dialogo e sull’interazione costante con essi, al fine di una loro partecipazione attiva al dibattito generato dai contenuti del corso. Le lezioni saranno supportate talora dalla visione di materiali audiovisivi, film e consultazione di materiali autentici, materiali fotografici e materiali audio,nonché dalla consultazione guidata di siti specialistici e blog qualificati sugli argomenti del corso. 
Durante i corsi saranno organizzati seminari di studio e di approfondimento con ricercatori qualificati a livello nazionale e internazionale in alcuni degli ambiti specifici affrontati durante il corso, nonchè incontri con rappresentanti della società civile, testimoni privilegiati e autori di creazioni culturali e artistiche che risulteranno per gli studenti occasioni di scambio e dibattito e di conoscenza diretta di alcuni dei contesti antropologici analizzati. 
Gli studenti potranno partecipare facoltativamente ad alcuni gruppi di ricerca in relazione ad argomenti di approfondimento previamente identificati con la docente, da presentare poi in situazioni pubbliche in contesti universitari e non. Tale attività opzionale risulta per gli studenti occasione di studio e approfondimento e sviluppo di capacità di ricerca in équipe, nonché opportunità di acquisizione di strategie di comunicazione di contenuti scientifici con modalità diverse e innovative, legate al linguaggio verbale e non, ai linguaggi artistici e altri. 

Modalità verifica profitto e valutazione

L’esame è orale e consiste nella verifica delle conoscenze e delle competenze attraverso molteplici modalità di valutazione: 1) una verifica e valutazione della capacità di analizzare in modo critico i contenuti del corso e rielaborare e argomentare oralmente le conoscenze acquisite attraverso la discussione di riferimenti teorici e studi di caso 2) la verifica e valutazione delle conoscenze acquisite attraverso una discussione orale dei principali riferimenti teorici e metodologici nazionali e internazionali; 3)valutazione del grado di partecipazione attiva e propositiva nelle lezioni (per gli studenti frequentanti); 4)valutazione della capacità di realizzare connessioni multidisciplinari e valutazione della capacità di intervenire in modo minimo, ma motivato, nel dibattito metodologico e scientifico inerente le tematiche dell’antropologia culturale, delle politiche educative e dei diritti umani dei paesi arabo-islamici del Mediterraneo.. 
L'esame orale prevede inoltre un'eventuale possibilità di presentazione e discussione critica dei contenuti del corso con uso originale di materiali multimediali, audiovisivi, materiali autentici, ovvero con realizzazione da parte degli studenti di prodotti di analisi e approfondimento dei contenuti del corso con modalità di comunicazione inedite e originali e per chi lo desideri con presentazione di analisi di elementari casi di studio di ricerca qualitativa realizzati (previo accordo con la docente). 

Altre informazioni

Si invitano studentesse e studenti a controllare periodicamente sulla pagina del corso e sul sito l'offerta di seminari, conferenze e laboratori connessi al corso; è suggerito di frequentarne qualcuno 

Per gli studenti lavoratori la docente è a disposizione via mail o per ricevimenti ad hoc anche al fine di una migliore comprensione di specifici contenuti del corso, qualora necessario, e ai fini anche dell’individuazione di eventuali percorsi individualizzati. 

Agli studenti lavoratori verranno indicati sul sito alcuni momenti seminariali paralleli al corso (in orario tardo pomeridiano) nei quali verranno ripresi i temi fondamentali. A tal fine si raccomanda agli stessi di iscriversi alla mailing listo tramite contatto con la docente. 

Per gli studenti Erasmus è prevista la possibilità di utilizzare una bibliografia in toto o in parte in lingua. E' opportuno concordarla con la docente. Il colloquio può essere sostenuto in lingua. Si raccomanda di contattare la docente per l’identificazione di una bibliografia specifica in lingua, in relazione al percorso specifico dello studente e alle sue competenze sia in ambito linguiistico che antropologico. 

Prerequisites

Elementary issues of cultural anthropology of the Arab and Islamic countries of the Mediterranean

Educational goals

The course aims to acquire the criteria for the identification of the Mediterranean area and of Arabic and Islamic specificities. Il permits to develop the ability to analyse the cultural contexts and the national, local and regional complexity of the Arabic-Islamic countries of the Mediterranean, At the end of the course the student is able to understand the socio-cultural contexts and their change dynamics especially in relation to the issue of the human rights. The course aims to offer the main instruments for a critical reflection on the main theoretical approaches and the ethnographical researches that made the cultural anthropology in Middle East and in the Maghreb. The course allows to investigate some main factors of the anthropological studies such as the religion, the gender, the rites, the politics, in order to understand the complexity and the heterogeneity of the contemporary cultural contexts , by means of the analysis of some case-studies and with a social focus on Morocco and Tunisia. The course promotes the critical lecture of the recent change processes, with a special attention to the local and the global cultures, with a special focus on the human rights, the youth, the recent uprisings, the processes of cultural and artistic production. On the base of this analysis the student is also able to understand the specificity of the national educational policies and the new educational challenges, with a special attention deserved to the discourses and the practices concerning the human rights, the citizenship, the protest movements and the other multiple forms of militancy and resistance in daily life. 
The aim, of the course in fact, is also to comprehend the educational policies and the new contemporary educational challenges of such countries in the Mediterranean in relation to the anthropological contexts and to the on-going change dynamics, with special reference to the recent unfolding dynamics of revolt and revolution. 
At the end of the course the student is able to analyse and read the different cultural, social and educational forms which characterise the change processes in the Arabic countries of the Mediterranean and which are an indispensable base for any action of eventual cultural, social, educational cooperation. Moreover, the student will know in depth some of the issues related to human rights, the cultural rights and the artistic and cultural productions, thanks to the analysis of some national and local case-studies of some Arabic-Islamic countries of the Mediterranean. 

Course content

The preamble of the course is the identification of criteria for the definition of concepts such as "Mediterranean", "Arabic", "Islamic" and "Arabic/Islamic areas of the Mediterranean", and the comprehension of the complexity of their interactions, within specific socio-cultural contexts. The course aims to provide the tools for understanding the educational policies and educational challenges in the Arabic/Islamic countries of the Mediterranean, within the anthropological contexts of such countries, within their socio-cultural dynamics (also in relation to trasnational migratory mobility), within their main change processes, reform processes and, in particular, their recent revolutionary and revolt processes. By means of key-lectures of the social and cultural contexts and of the on-going change processes the course presents the main issues and critical points of the educational policies, the mutiple ways of knowledge transmission and knowledge production, formal and informal educational settings, the contexts of (also underground) cultural and artistic production in Arabic/Islamic contemporary societies and the key-question of discovering and recognizing the (even hidden) places and spaces where the Arab youth actually have learned and learns "cultures of change". Some national case studies (with particular attention to the Maghreb) will be analysed. Contemporary Morocco will be the main case-study. Another main focus will be deserved to countries at the core of the unfolding revolutionary processes, with special reference to contemporary Tunisia. (Further examples will eventually refer to other case-studies such as Egypt or Siria). 

Teaching methods

The didactics will be achieved by means of lectures, based on a dialogue and interaction with the students and a constant attention to the student’s demands of clarification. Sometmes the lectures will be integrated by films projections, use of documentary films, use of multiple audiovisual documents, music, personal diaries and other autentic documents. Guided consultation of specialised websites and qualified blogs will be proposed, as well. 
During the course, some seminars of study and in-depth examination of key-issues will be organised and they wll see the participation of qualified researchers at a national and a international level. At the same time, some encounters with key- witnesses of the civil society and some artists and authors , intellectuals will offer t the students the possibility of an exchange and a debate and direct knowledge of some of the analysed anthropological contexts. , . 
The students might optionally participate to some simple groups of research with the aim of study in depth some of the issues of the course previously identified with the professor , with the aim to present the results of the work in public situations ( academic and non academic). This optional activity might promote the ability to work in group and to acquire strategies of communication of specific contents with different and innovative modalities , connected to the verbal and non verbal languages, to the artistic languages, and so on. 

Assessment and Evaluation

The examination is an oral one. The exam consists of the test and evaluation of the knowledge and the competences by means of several modalities of evaluation:1) testing and evaluating the abilities of critically analizying the items of the course and motivating the acquired knowledge by debating the theoretical references, the eventual research works and case studies; 2) testing and evalutating the acquired knowledge by an oral discussion of the theoretical and methodological national and international references;3)evaluating the degree of participation and personal engagement and original contribution in the debate and activities during the course; 4)evaluating the ability of realizing connections at a multidisciplinary level and evaluating the competence of comprehending the specific items and methodological approaches connected to the course within the wider historical, pedagogical and anthropological context, being able of participating at a minimal but motivated level within the methodological and scientific debate concerning the contemporary educational policies and the history of the Arab-Islamic countries of the Mediterranean. 
The oral examination consists of a discussion and critical analysis of the items and it includes the optional possibility of presenting and debating the issues of the course by means of original use of multimedia, audiovisual supports, authentic documents, etc.. The students are free, whenever they wish to choose this option, to present the contents of the course by means of original and unforeseen modalities of communication .Thos who have chosen the option ( together with the professor) to achieve a qualitative research case- study are free to present thus work, as well. 

Further information

The students are invited, during the teaching period, to control the multiple proposals of seminars and workshops connected to the course. 
It is suggested to take part to few of them. 

Working students are invited to contact the professor, who is at their disposal either by mail and by meeting them during dedicated moments, in days and times to agree individually , in order to help them in comprehending specific parts of the course (whenever it might be necessary) or in order to identify specific individualised routes for preparing themselves to the exam. 

Working students are invited to let their names to the professor in order to be enrolled in the dedicated mailing list, so that they will be informed about seminars and workshops (especially devoted to working students) that might eventually take place in late afternoons or on Saturday mornings during the year. 

Erasmus students are very welcomed and they are invited to personally communicate to the professor in order to choose together a peculiar bibliography partially or totally in a foreign European language, according to the individual background of the student and to her/his competences in languages. 
Specific bibliographies in English, French and Spanish are at the disposal of the students.